ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Հարցը չպետք է քաղաքականացնել»

«Հարցը չպետք է քաղաքականացնել»
30.01.2018 | 01:26

Անցած շաբաթ ավարտվեցին գնաճի վերաբերյալ ԱԺ լսումները, թե ինչ արդյունք կտան դրանք, պարզ կլինի առաջիկա երկու շաբաթում: Ինչ խոսք, գնաճը տնտեսական կատեգորիա է, բայց քանի որ այն հարվածում է իշխանության վարկանիշին, ապա վերածվում է քաղաքական գործոնի: Արդյո՞ք գնաճի այս տենդենցը պայմանավորված է «ընդդեմ» մոտեցմամբ: Այս և գնաճի հետ կապված մի քանի հարցերի շուրջ զրուցեցինք ԱԺ պատգամավոր ՇՈՒՇԱՆ ՍԱՐԴԱՐՅԱՆԻ հետ:

-Թույլ տվեք չհամաձայնել Ձեզ հետ,- ասաց պատգամավորը:- Հարցը չպետք է քաղաքականացնել, որովհետև գնաճը ինքնին ամբողջությամբ տնտեսական երևույթ է: Իհարկե, ցանկացած երկրում գնաճի պարագայում հասարակությունը սլաքներն ուղղում է իշխանությանը, բայց և այնպես, համաձայն չեմ Ձեր այն ձևակերպմանը, թե գնաճը հարվածում է կառավարությանը: Ասեմ ինչու: Ընդհանրապես գնաճը պետք է դիտարկել տնտեսական տեսակետից, ինքներդ էլ նշեցիք, որ այն տնտեսական կատեգորիա է: Հայաստանը որդեգրել է ազատ տնտեսական շուկայական հարաբերությունների քաղաքականություն, իսկ դա նշանակում է, որ գնագոյացման գործընթացներին միջամտելու լիազորություններ պետությունը չի կարող ունենալ: Միևնույն ժամանակ դա չի նշանակում, որ պետությունը ձեռքերը ծալած նստելու է: Տոներից անմիջապես հետո, ինչպես տեսաք, հարցը գտնվում է ՀՀ նախագահի ուշադրության կենտրոնում: Պատկան կառույցների կողմից այն ուսումնասիրվում է բազմակողմանիորեն, դրան են ուղղված նաև ԱԺ-ում հրավիրված հանրային լսումները: Սա նշանակում է, որ պետությունը մտահոգ է և փորձում է խորհրդատվությունների, ուսումնասիրությունների միջոցով հնարավորինս լուծումներ գտնել գների բարձրացման հետևանքները մեղմելու նպատակով:
Այս հարցում ընդհանրապես պետության հիմնական գործառույթը տնտեսական ազատ միջավայրի ձևավորումն է, ինչն արդարացիորեն պետք է կարգավորի գնագոյացումը: Իհարկե, որոշ ապրանքների թանկացումներն այդքան զգալի չէին լինի, եթե մարդկանց աշխատավարձերը, կենսաթոշակները համապատասխանաբար ինդեքսավորվեին: Թեկուզ մեկ կետով թանկացումը արդեն իր ազդեցությունն ունի սոցիալապես անապահով խավի համար, և պարզ է, չէ՞, որ իշխանություններին էլ ձեռնտու չէ ստեղծված իրավիճակը, որովհետև ժողովրդի սոցիալական վիճակի բարելավումը ամենագլխավոր նպատակներից մեկն է: Դրան հասնելու համար անհրաժեշտ է ապահովել կայուն տնտեսական աճ: Ինչպես փաստում է վիճակագրությունը՝ 2017-ին հաջողվել է ապահովել 7 % տնտեսական աճ, իսկ պետբյուջեով նախատեսված 1 տրիլիոն 135 մլրդ դրամի փոխարեն հավաքագրվել է 1 տրիլիոն 201 մլրդ: Սա նշանակում է, որ տնտեսական անկումը կանգ է առել և ստեղծված են նախադրյալներ, որոնք հաջորդ տարիներին դրական ազդակներ կապահովեն՝ նպաստելով մարդկանց սոցիալ-տնտեսական վիճակի բարելավմանը:
-Ի՞նչ եք կարծում, այս տարվա վերջին հնարավո՞ր է բարձրացնել, ասենք, կենսաթոշակները:
-Համենայն դեպս, ես լավատես եմ: Մենք պետք է ստեղծենք անհրաժեշտ պայմաններ տնտեսական շարժիչն ակտիվացնելու համար: Այդ դեպքում կստեղծվեն նոր աշխատատեղեր, եկամտի աղբյուրներ, ինչը կնպաստի ընդհանուր կենսամակարդակի բարձրացմանը:
-Սովորաբար նախընտրական շրջանում գործարար խավը սպասողական վիճակում է. այն, որ այս պահին այդ գործոնը նկատվում է, նշվեց նաև ԱԺ լսումներում: Ըստ Ձեզ, տնտեսության վրա որքանո՞վ կազդի այդ իրավիճակը, տնտեսական պրոցեսները որքանո՞վ կդանդաղեն:
-Անցած տարի ևս այդ առումով սպասողական վիճակ էր, պայմանավորված խորհրդարանական ընտրություններով, սակայն տարին փակեցինք տնտեսական բարձր ցուցանիշներով:
-Այո, բայց ունեցանք գնաճ, ինչը հարվածում է ժողովրդի գրպանին:
-Ընդհանրապես, կարծում եմ՝ ճիշտ կլինի տարանջատել գնաճ և գների բարձրացում ասվածը: Եթե մենք մի քանի ապրանքների մասով ունենք թանկացում, դա չի նշանակում, որ գլոբալ առումով գնաճ է տեղի ունեցել: Ես այս իրավիճակում ձեռնպահ կմնայի այդ սարսափելի գնաճ բառից: ԱԺ լսումներում, ԿԲ-ի նախագահի ներկայացմամբ, գնաճային միջավայրը սովորաբար տատանվում է 2,5-5,5 %-ի միջակայքում: Մենք ունենք գնաճի նվազագույն շեմ՝ 2017-ին այն կազմել է 2,6 %: Այս ցուցանիշը փաստում է, որ դասական հասկացությամբ գնաճ չունենք, կա որոշ ապրանքների թանկացում, ինչը պետությունը, անհրաժեշտության դեպքում, պետք է կանխի միջոցներ ձեռնարկելով, զսպող մեխանիզմներ կիրառելով:
-Լավ, այդ դեպքում որոշ ապրանքների թանկացումը Ձեզ համար նկատելի՞ է, թե՞ Դուք համարում եք, որ դրանք առաջին անհրաժեշտության ապրանքներ չեն:
-Ասեմ այսպես՝ դա շատ անհատական է, կախված նրանից, թե յուրաքանչյուրիս համար որ ապրանքատեսակներն ավելի մեծ կշիռ ունեն, և թանկացումը որքանով է անդրադառնում ընտանեկան բյուջեի վրա: Կրկնեմ, ցանկացած թանկացում լրացուցիչ դժվարություն է ժողովրդի, հատկապես սոցիալապես ոչ ապահով խավի համար, և ցանկացած պետության գործառույթն է մեղմել այդ թանկացումների հետևանքները: Ընդհանուր սպառողական զամբյուղում, որպես առաջին անհրաժեշտություն, հաշվարկվում են սննդամթերքի, կոմունալ վճարումների, առողջապահական և տրանսպորտի ծախսերը: Գների բարձրացում նկատվում է միայն սննդամթերքի մասով, այն էլ՝ առանձին ապրանքատեսակների գծով: Սրա հետ մեկտեղ չպետք է անտեսել, որ առաջին անհրաժեշտության որոշ ապրանքների գներն էլ զգալիորեն նվազել են: Այս մասին փաստում է ոչ միայն պաշտոնական վիճակագրությունը, դա նկատելի է նաև շուկայում: Նվազել են թռչնամսի, ալյուրի, ձեթի, հնդկաձավարի, շաքարավազի գները, և քանի որ սննդամթերքի որոշ տեսակների մասով կա թանկացում, մի մասով էլ՝ նվազեցում, կարծում եմ, սպառողական զամբյուղում գները պետք է որ իրար հավասարակշռեն: Գների բարձրացումը ինչպես մեզանում, այնպես էլ զարգացող և զարգացած երկրներում բնականոն երևույթ է՝ պայմանավորված միջազգային շուկայի գների տատանումներով: Բացի այդ, չպետք է մոռանալ, որ Հայաստանում գրեթե միշտ եղել են սեզոնային գների բարձրացումներ, առավել ևս, դրանք նկատելի են եղել ամանորյա տոներից առաջ և հետո: Իհարկե, բացի օբյեկտիվ պատճառներից, այստեղ կարող են լինել նաև սուբյեկտիվ պատճառներ, որի համար պետությունն ունի համապատասխան քաղաքականություն և կիրառում է համապատասխան գործիքակազմ՝ վերահսկելով, որ խաղի կանոնները չխախտվեն, որ շուկայում գերիշխող դիրք ունեցողները չհիմնավորված ձևով գները չբարձրացնեն, մյուս կողմից, սրան ավելացան նաև «Հարկային օրենսգրքի» փոփոխությունները և ԵԱՏՄ մաքսատուրքերի կիրառումը, որոնք հաստատելուց առաջ էլ բոլորս գիտեինք, որ առաջացնելու են որոշ ապրանքների թանկացում: Այնպես որ, այս ամենը կանխատեսելի էր: Չնայած սրան, ԿԲ-ն հայտարարեց, որ այդ գործոնների ազդեցությունը գնաճի վրա կկազմի առավելագույնը 1 տոկոսային կետ։ Խոսքը վերաբերում է առաջին հերթին վառելիքի շուկային: Մասնագետների գնահատմամբ, բենզինով շահագործվող մեքենաները գրեթե արտադրական շղթայի մաս չեն կազմում և մուլտիպլիկատիվ առումով պետք է որ ազդեցություն չունենան գնագոյացման վրա: Հայաստանի ավտոտնտեսության ավելի քան 70 տոկոսը, որպես շարժիչային վառելիք, օգտագործում է սեղմված գազ, և ներկա սակագինը գործել է նախկինում: Ինչ վերաբերում է դիզվառելիքին, ապա բարձրացված գինը կարող է բեռ հանդիսանալ գյուղատնտեսության համար, ինչի հետ կապված տարբերակները քննարկվում են: Առաջին հերթին գյուղատնտեսական կարևոր ապրանքների համար պետք է կիրառվի ներմուծվող ապրանքները տեղական արտադրությամբ փոխարինելու համալիր ծրագիր, գյուղարտադրության զարգացման, արդյունավետ գյուղատնտեսության մեխանիզմների ներդրման ծրագիր, ինչը հնարավորություն կտա և՛ գյուղարտադրանքի ինքնարժեքը նվազեցնելու, և՛ խրախուսելու տեղական արտադրությունը:

Զրուցեց Ժասմեն ՎԻԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 5666

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ